Auteur: Piet Middelkoop
jaar: 1979

Stuurmanskunsten


Elke jonge agent moest eerst voor de VRO (Voortgezette Rij-opleiding) slagen voor zijn "korpsrijbewijs" voordat hij uberhaupt in een dienstauto mocht rijden. Deze opleiding hield in mijn beginjaren in dat ik 's ochtends mijn rijvaardigheid moest aantonen in een "Golfje S" en 's middags in een blauwe politiebus met zwaailicht en sirene. De ochtend werd besteed aan rij-inzicht, kijkgedrag, hoe hou je het stuur vast en dat soort zaken. De middag moest ik mijn "kunsten" vertonen door achteruit met de blauwe bus "slalommend" tusen bomen door te rijden. Na deze hele dag rijden werd ik uitgebreid ge-evalueerd door mijn instructeur en kreeg ik de bevoegdheid om in dienstauto's te mogen rijden.
Nadat ik van het Posthuis van Beuningenplein geplaatst werd aan de Warmoesstraat, mocht ik meteen de eerste dag met preventiesurveillance met de politiebus rijden. "De bus staat op de steiger" riep de wachtcommandant.
Inderdaad hij stond op de steiger, voorbij de knik (klik hier voor de foto) en ook nog met de neus naar de achteruitgang van het bureau. En er stonden ook nog aardig wat pitauto's en andere voertuigen geparkeerd. Nou ja, ik had mijn rij-opleiding gehad, dus dat moest mij toch wel lukken. Stukkie achteruit rijden, het boem is ho-principe toepassen en draaien draaien aan het stuur.. Na lang zwoegen, vooral de knik in de steiger had aardig wat voeten in de aarde, lukte het mij om de bus van de steiger af te rijden. Toch wel redelijk trots op mijzelf parkeerde ik later de bus voor de deur van het bureau en door de portofoon riep ik dat de bus voor stond. Het viel mij wel op dat de collega's gniffelend instapten.....

Pas bij de eerstvolgende nieuwe collega begreep ik dat gniffelen. De bus werd voor elke nieuweling speciaal geparkeerd op de steiger !

De wachtcommandant gooide de sleutel naar deze nieuwe collega met de mededeling "Hij staat op de steiger". Wat ik toen pas begreep, is dat de rest van de groep, op dit commando, naar de monitoren toeliep bij de wachtcommandant om zo via de camerabeelden van de steiger, de stuurmanskunsten van de nieuwe collega te beoordelen en te voorzien van commentaar!