Auteur:
John Elberse
jaar: eind jaren '70
| |  |
Het zal eind
'70-tigger jaren zijn geweest want ik zat toen nog "in het pak"
op groep 3 met als groepsbrigadiers Meindert P. en Tom van de E. (voor
de buitenwacht ook wel Mini en Maxi genoemd).
Meinder was eigenlijk de rust zelve maar Tom kon op z'n tijd best een
gifkikker zijn. Hij lag mij minder dan Meindert.
In die tijd had je een week alleen maar dagdienstdiensten en dan kon je
met de groep dingen doen die in andere diensten niet konden....bijvoorbeeld
de Verkeerscontrole!
Ook ik ging toen ooit met de hele groep naar de Westerdoksdijk voor zo'n
controle; alles onder de bezielende leiding van Mini en Maxi.
Als "hotspot" was door Tom van de E. de Rijdentijdenwet en alles
wat daarbij hoort, uitgekozen om gecontroleerd te worden...rijtijdenboekje...tachograafschijf...inlegvellen
en weet ik al niet meer.
Nou was de Rijtijdenwet wel het laatste wat me in die tijd interesseerde...al
dat gefröbel in de werkmap en al die pieken en dalen op die tachograafschijf...nee,
geef mijn portie maar aan Fikkie was het in die tijd!
Ik hield me dus enigszins afzijdig en wandelde met de handjes op de rug
(waar zie je dat hedentendage nog) heerlijk in het zonnetje op en neer
de Westerdoksdijk over terwijl de rest van de groep driftig bezig was
om vrachtauto's al dan niet met aanhanger "aan de kant" te gooien
om aan een indringende controle te onderwerpen.
Kennelijk was dat spazieren van mij Tom opgevallen want van tijd tot tijd
hoorde ik hem schreeuwen: "John...komt er weer één...die's
voor jou!" en eer ik me omgedraaid had in de richting vanwaar die
vrachtauto had had moeten komen, was-ie alweer voorbij; dit tot groot
ongenoegen van Tom, want tijdens het passeren van het object hoorde ik
hem weer hartgrondig vloeken.
Voor de zoveelste keer meldde Tom dat er een vrachtauto voor mij onderweg
was en ik besloot dan toch maar deze "aan de kant" te gooien
hetgeen middels het bekende stopteken ook lukte.
Bleek een vrachtwagen met aanhanger te zijn. Als een volleerd diender
sprak ik de chauffeur aan en vorderde alles wat daar maar voor in aanmerking
kwam, mij dat uit te leveren. Met een uitgestreken gezicht heb ik toen
alle aan mij overhandigde papieren bekeken waarbij ik toch duidelijk de
chauffeur de indruk heb gegeven dat ik er wel degelijk verstand van had.
Althans dat dacht ik...tot het moment dat brigadier Tom zich er mee begon
te bemoeien.
"Hoe is de koppelingsklasse?" vroeg-ie aan mij.
Koppelingsklasse? Koppelingsklasse? Waar kon ik dat vinden in Godsnaam
dacht ik. "Oh...die is prima hoor brigges!" riep ik richting
Tom, gaf de bestuurder zijn papieren terug, wenste hem vervolgens een
goede reis en heb hem nog net niet uitgezwaaid.
Tom kwam naar me toe en vroeg nogal geirriteerd of de koppelingsklasse
goed was van de zojuist gecontroleerde vrachtwagen. "Natuurlijk was
die goed" zei ik hem..."zag het toch zelf?"
"Wat dan?" was de wedervraag van Tom. "Nou, de koppeling
was klasse, mankeerde niks aan hoor!" kreeg hij van mij te horen.
Vanwege het geluidsniveau van Tom ben ik maar weer een stukje verderop
gaan staan....
Nee, verkeerscontroles waren echt niet aan mij besteed en ik hoefde van
Tom ook nooit meer mee....verkeerscontroles houden!
|