Auteur: Franck van Dooren
jaar: jaren 90
Flappoortje

Het was begin '90er jaren en als het Damrak niet ergens was opengebroken dan was er wat mis met Amsterdam.

Op deze bewuste pikdonkere avond, weet niet of het een avond of een nachtdienst was reed ik met mijn collega op de 213. De trambaan op het Damrak was opengebroken over de gehele lengte van de Beurs van Berlage.
Zoals gewoonlijk bij opengebroken trambanen was deze nog toegankelijk voor trams met de gebruikelijke plastic/rubber flappoortjes als beveiliging tegen ge- danwel misbruik van automobilisten.
Komende vanaf de Dam en gaande richting CS zag ik in mijn spiegels een personenauto rijden indezelfde richting als ons.
Ik zei tegen mijn collega dat als die idioot niet snel van de trambaan afging, hij of zij in de problemen kwam bij het flappoortje.
Vervolgens haalde deze automobilist ons in en bleef naast ons rijden met dezelfde snelheid als ons en zonder blikken of blozen reed deze bestuurder vervolgens door de flappoortjes heen. Ik zag het al helemaal voor mij en jawel hoor, de auto reed een dertigtal meters keurig over de tramrails met links rechts en onder hem geen plaveisel om vervolgens met luid kabaal van de rails af te glijden en tot stilstand te komen met vier wielen in het luchtledige. Mijn collega en ik hadden grote moeite om ons goed te houden en niet in luidruchtige lachbuien uit te barsten, maar ja je behoort een professioneel gezicht te houden , derhalve het dienstvoertuig tot stilstand gebracht en vervolgens deze bestuurder aangesproken met de vraag wat het probleem was en of wij hem van dienst konden zijn.

Helaas voor deze bestuurder kwamen de alcoholdampen uit zijn auto walmen op het moment dat hij zijn raampje opendraaide en stond er geen andere weg open dan hem te laten blazen en vervolgens aan te houden terzake 26 Wegenverkeerswet, het rijden onder invloed.
De bestuurder werd verzocht plaats te nemen in het dienstvoertuig, een drietal passagiers verzocht het voertuig te verlaten en een voetpost werd ter assistentie geroepen om bij het immobiele voertuig te blijven tot het werd veiliggesteld door een politiekraan.

Tot zover alles volgens het boekje, zonder enig probleem.

De problemen begonnen toen de vrouwelijke passagier, indezelfde staat van intoxicatie als de bestuurder, eiste dat zij met de bestuurder werd overgebracht naar het politiebureau. Afijn dit is een verhaal op zichzelf en komt een andere keer.